Large original letter from the Kherson Genizah written by the Ba’al Shem Tov to his brother-in-law R. Gershon Kitover. In the letter the Ba’al Shem Tov asks R. Gershon, who was then in Eretz Yisroel, to daven for him at the Kevorim of their forbears “and the main thing is for you to remember what we discussed prior to you leaving….”. Additionally, The Ba’al Shem Tov requests that R. Gershon send him Besamim for Havdalah.
Signed “Yisroel BeSH”T (Ba’al Shem Tov) of T’lust”.
Attached to the letter is a string with an ancient red wax seal.
The Kherson Genizah was a large archive of manuscripts, letters and items that were reputed to have belonged to the Mezritcher Maggid, who bequeathed it to his son R. Avrohom HaMalach, who bequeathed it to his son R. Shalom Shachna who bequeathed it to his son R. Yisroel of Ruzhin. The collection was then confiscated by the Russian Empire in 1838 when R. Yisroel of Ruzhin was imprisoned.
The collection was then supposedly held in the government archives in the city of Kherson. In the tumultuous years of World War One and the subsequent fall of The Russian Empire the letters resurfaced in Odessa. A portion were presented to The Rebbe Ra’SHaB who deemed then genuine. In the following years various efforts were made to publish these letters, see Beis Tzadikim (Pressburg, 1918), Chemdah Genuzah (Vienna, 1921), Ginzei Nistaros (1924). Additionally, a large portion were published by The Rebbe RaYaT”Z in The HaTamim journal Warsaw (1935-1938).
The discovery of the “Kherson Genizah” led to an intense debate in Chassidic and academic circles. Various Chassidic Rebbes notably The Rebbe Ra’SHaB, The Rebbe RaYaT”Z and The Lubavitcher Rebbe strongly maintained that although the actual letters may not be originals the content of the letters is genuine. Any inconsistencies or inaccuracies, are due to the errors of those that transcribed them. Apparently, the Minchas Elazar of Munkacs also considered this a viable possibility. On the other hand, some Rebbes and many academics vigorously insisted that the entire archive was a clever forgery.
This particular letter is printed in Chemdah Genuzah (Vienna 1921).
33 by 20 cm. Fine condition. Slight wear along the folds. Pasted on a newer backing for preservation.
Opening bid $10,000
ר’ ישראל בעל שם טוב. מכתב מקורי מהגניזה החרסונית (מז’יבוז תק”ח 1748).
מכתב מקורי גדול מהגניזה החרסונית שכתב הבעל שם טוב לגיסו ר’ גרשון מקיטוב. במכתב מבקש הבעל שם טוב מר’ גרשון, אשר שהה אז בארץ ישראל , להתפלל עליו בקברי אבותיו. “והעיקר שתזכור אשר דיברנו קודם נסיעתך לדרך הקדושה”. כמו כן מבקש הבעל שם טוב מר’ גרשון שישלח לו בשמים להבדלה.
עם החתימה ר’ ישראל בע”שט (בעל שם טוב) מטלוסט.
עם חוט מחובר למכתב המחבר אותו לחותמת שעווה אדומה.
הגניזה החרסונית הינה ארכיון ענק של מכתבים, כתבי יד וחפצים אשר על פי האגדה השתייכה למגיד ממעזריטש, אשר הוריש אותה לבנו ר’ אברהם המלאך, שהורישה לבנו ר’ שלום שכנא, אשר הורישה לבנו ר’ ישראל מרוז’ין. בשנת תקצ”ח 1838, עם מאסרו של ר’ ישראל מרוז’ין, הלאימה האימפריה הרוסית את האוסף העצום.
כביכול נשמר האוסף בארכיוני הממשלה בעיר חרסון. בשנות הסער של מלחמת העולם הראשונה ונפילת האימפריה הרוסית שבעקבותיה, הועברו המכתבים לעיר אודסה. חלק מהם נמסרו לרבי הרש”ב אשר אישר את אמיתותן. בשנים הבאות נעשו מאמצים שונים להוציא את המכתבים לאור, בספרים- בית צדיקים (פרשבורג תרע”ח 1918), חמדה גנוזה (וינה תרפ”א 1921), גנזי נסתרות (תרפ”ד 1924). כמו כן, פרסם הרבי הריי”צ מכתבים רבים בירחון התמים, וורשא תרצ”ה-תרח”צ 1935-1938.
גילוי הגניזה החרסונית הביא לחילוקי דעות עזים בקרב החסידים והאקדמאים. כמה אדמו”רים, ובמיוחד הרבי הרש”ב, הרבי הריי”צ, והאדמו”ר מליובביץ צידדו בתוקף כי אמנם יתכן שהמכתבים עצמם אינם מקוריים, אולם תוכן המכתבים אמיתי ונכון. כל אי התאמות או אי דיוקים נובעים מטעויות של המעתיקים אותם. אומרים שגם המנחת אלעזר ממונקאטש ראה באפשרות זו היתכנות סבירה. מצד שני, כמה אדמורים ואקדמיות רבות טוענות נמרצות כי כל ענין הארכיון הינו זיוף גאוני.
מכתב ספציפי זה נדפס בחמדה גנוזה (וינה תרפ”א 1921).
33 על 20 ס”מ. מצב טוב מאוד. מעט בלאי לאורך הקפלים. מודבק על דף נוסף לשימור.
פתיחה 10,000$